Autosi arvo romahtaa pian

Sanna Kurronen
Ekonomisti
LinkedIn X

Poliitikot pyrkivät rauhoittelemaan autoilevia kansalaisia maalailemalla kuvaa, missä kaikki saavat pitää nykyiset polttomoottoriautonsa ikuisesti ja posotella menemään entiseen tapaan. Niin saavatkin, mutta kohta kansalaisten alla olevien autojen arvo romahtaa, kirjoittaa EVAn ekonomisti Sanna Kurronen blogissaan.

Polttomoottoriautojen arvo putoaa tulevina vuosina monesta syystä, eivätkä suomalaiset poliitikot voi asiaa muuksi muuttaa. Ekonomisteista neljä viidestä on sitä mieltä, että fossiilisten polttoaineiden verotusta on kiristettävä liikenteen päästöjen vähentämiseksi (Lisää Ekonomistikoneessa). Se nostaa polttomoottorilla ajamisen kustannuksia. Samaan aikaan polttomoottoriautoja ollaan myös kieltämässä maailmalla monissa kaupungeissa, jolloin käytettyjen autojen arvo putoaa edelleen. Kaiken lisäksi autonvalmistajat ovat lopettamassa polttomoottoriautojen tuotantoa.

Autonvalmistajat ovat rehellisiä ja kertovat hyvissä ajoin suunnitelmistaan ajaa alas polttomoottoriautojen tuotanto. Viimeisimpänä Yhdysvaltain autojätti General Motors ilmoitti, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla, edes hybrideinä, enää vuoden 2035 jälkeen.

Myös muut suuret autovalmistajat, kuten Toyota, Nissan ja Volkswagen vähentävät nopeasti perinteisten polttomoottoriautojen osuutta tuotannossaan, vaikka eivät ole vielä ilmoittaneet tarkkaa ajankohtaa, jolloin niiden valmistus loppuu kokonaan. Volvo arvioi myyvänsä vain sähköautoja vuonna 2030.

Suomesta voi tulla käytettyjen autojen loppusijoituspaikka.

Norjassa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu näillä näkymin 2025. Jo viime vuonna Norjassa myydyistä autoista yli puolet oli täyssähköautoja. Pariisista bensiini- ja dieselautot halutaan pois vuoteen 2030 mennessä ja myös monet muut kaupungit Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa suunnittelevat samaa. Muutos on jo käynnissä, eikä pään työntäminen pensaaseen auta. Suomesta voi tulla käytettyjen polttomoottoriautojen loppusijoituspaikka kymmenen vuoden kuluessa, mutta se tarkoittaa, että niiden arvo sukeltaa. Siis myös sen polttomoottoriauton, jolla sinä ajat.

Kun Suomessa auto romutetaan keskimäärin vasta yli 20-vuotiaana, vuosi 2030 tulee varsin pian. Vaikka Suomessa tuskin polttomoottoriautoja kielletään, sellaisten myyjiä on todennäköisesti vuonna 2030 paljon enemmän kuin ostajia. Hinnat romahtavat.

Latausinfraa pitää vahvistaa

Fossiilittoman liikenteen tiekartassa arvioidaan, että ennuste, jonka mukaan vuonna 2030 Suomessa on 250 000 sähköautoa ylitetään reilusti. Täyssähköautojen tarjonta paranee nyt nopeasti. Niiden osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä on vielä alhainen (reilut neljä prosenttia vuonna 2020), mutta se on viime vuosina kaksinkertaistunut vuosittain (Kuvio 1).

Kuvio 1.

Täyssähköautoja oli vuoden 2020 lopussa noin 10 000, mikä on saman verran kuin suunnilleen Suomen kokoisessa Norjassa oli vuonna 2012. Norja on tukenut voimakkaasti sähköautojen hankintaa. Kahdeksassa vuodessa täyssähköautojen määrä Norjassa on 36-kertaistunut. Sama kehitys on todennäköistä muualla maailmassa nyt, kun uusia edullisempia sähköautoja tulee viimein markkinoille. Ladattavia hybridejä rekisteröitiin viime vuonna Suomessa jo lähes yhtä paljon kuin dieselautoja.

Sähköautot voivat yleistyä Suomessa huomattavasti nopeammin kuin nyt arvellaan, mutta sitä varten tarvitaan voimakasta latausinfrastruktuurin vahvistamista. Suurteholatureiden saaminen kattavasti ympäri maan helpottaisi rangefobiaa eli huolta toimintasäteen riittävyydestä, ja mahdollistaisi sähköautoilun Suomessa myös pienemmän akkukapasiteetin autoilla.

Tutkitusti järkevä tapa edistää sähköautoilua on panostaa alkuvaiheessa myös julkisia varoja latausinfrastruktuuriin. Erityisesti suurteholatureiden kattavuutta pitää parantaa merkittävästi, jotta koko maan henkilöautoliikenne voidaan sähköistää. Huomattavaa on, että suurteholatureiden verkoston rakentaminen ei kohdistu kaupunkeihin, vaan niiden väliin. Sähköautoja ladataan pääosin kotona, akku loppuu vasta matkalla ja tämän tarpeen täyttämiseen vaaditaan suuritehoista lataamista.

Pienempi akkukapasiteetti merkitsee myös edullisempaa autoa. Edullisempia sähköautoja on todennäköisesti tulossa markkinoille kiihtyvällä tahdilla lähivuosina myös siksi, että käytettyjen sähköautojen saatavuus paranee. Toistaiseksi sähköautot mukaan lukien niiden akkukapasiteetti näyttävät kestävän käytössä pitkään.

Tavoitteena on tehdä kalliimpaa suuripäästöisestä liikkumisesta.

Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.

Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.